Roling, roling, roling…

Dit is een verhaal over een roadtrip, en natuurlijk over een zeiltrip. Geschreven door IJsbrand, ons tijdelijke bemanningslid voor een week.

In de afgelopen jaren heb ik de Awa van binnen en van buiten gezien, wanneer ik Joost en Marrit hielp met wat klusjes. Ik had dan ook beloofd om ze op te zoeken tijdens hun avontuur. En omdat Joost en Marrit nog aan de Europese kust waren, bedacht ik een mooi plan. Het vliegtuig pakken was makkelijk geweest, maar recent kocht ik een “nieuwe” auto: een oude Peugeot 205. Dus maar eens kijken of dit autootje heen en weer naar Portugal wilde rijden…

Na een mooie roadtrip kom ik aan in Portugal waar de Awa in een schitterende baai ligt. De baai van Cascais ligt vlakbij Lissabon. We hebben een prachtige week voor de boeg: alleen maar zon en zo’n 20 graden overdag. Ik word opgehaald met de rubberboot door een stralende Joost en Marrit. Geweldig om weer aan boord te stappen van de Awa.

Er lijkt genoeg wind om naar een mooi deltagebied te zeilen, dus we hijsen snel de zeilen. Het contrast in tempo was een kleine shock voor mij: Joost en Marrit zijn muy tranquilo na vijf maanden op het water, terwijl ik net vier dagen over snelwegen heb geraasd. De prachtige zeiltocht doet me goed: we varen langs oude forten, de boulevard van Lissabon en komen binnen in de kalme baai van Seixal. Een lage zon, vogeltjes rond de boot en uitzicht op een kleurig dorpje, zo had ik me een avontuur per zeilboot voorgesteld!

De volgende dag ben ik al een stuk meer ontspannen. Toch heb ik, ondanks de kalmte om mij heen, nog steeds moeite om me over te geven aan het ritme van het leven op de boot. We wandelen een stuk en praten lekker bij aan boord. Na twee nachtjes besluiten we naar een jachthaven in Lissabon te gaan. We nemen twee dagen de tijd om de stad te ontdekken. Als kers op de taart maken Joost en ik op vrijdagavond de stad onveilig. Heerlijk om weer eens ouderwets in een volle kroeg te staan!

Ondertussen heb ik het bootritme helemaal te pakken. Tijd om de stad weer in te ruilen voor de rust van een baai. Dus met een klein beetje wind zeilen (en motoren) we terug naar Cascais. In tegenstelling tot vier dagen eerder rollen er nu alleen hoge golven de hoek om, de baai in. Diep in de baai, achter het havenhoofd, leggen we de Awa zo beschut mogelijk neer. De nacht is gelukkig minder heftig dan verwacht en ‘s ochtends staat Joost gespannen te turen naar de dikke golven die breken op het strand van Estoril. De exacte hoogte van de surf is moeilijk te zien van een afstand, maar Joost durft het wel aan. Terwijl hij zijn wetsuit aantrekt, start ik de rubberboot en zet hem af, net achter de branding.

Een uur later ga ik weer eens kijken bij de surfers. Joost is blij met de golven die hij heeft gepakt. We zijn rustig wat aan het praten terwijl Joost in het bootje klimt en precies op dat moment zien we een gigantische set golven aan de horizon. De buitenboordmotor draait op volle toeren en duwt ons gelukkig perfect over de steile golven heen. Net op tijd weg uit de branding…

De volgende dag komen er nog meer vrienden langs op de Awa! Paul en Rosa zijn met kleine Luuk op vakantie in Portugal en zijn naar Cascais gekomen om de Awa te zien. Met z’n allen logeren we vervolgens een nachtje in hun vakantiehuisje, bij Ericeira in de buurt. Het zijn nog twee dagen vol samen surfen, met Luuk’s Lego spelen en Marrit heeft zelfs nog rondgecrosst in mijn auto. Genieten, zo’n kleine reünie.

Helaas is het voor mij weer tijd om na te denken over de terugreis. Terwijl we in Ericeira waren, lag de Awa een nachtje alleen achter haar anker in de baai van Cascais. Best een beetje spannend. Dus als ik Joost en Marrit de volgende avond in het donker afzet aan de kade, zijn we blij om het eenzame ankerlicht van de Awa te zien in de verte.

Het was een fantastische week, met veel ontspanning en mooie avonturen. Het spannendste moment vond ik het misschien wel om Joost en Marrit weer uit te zwaaien, terwijl ze de donkere baai op voeren in het rubberbootje naar de Awa. Het zal weer even duren voor ik jullie weer zie, maar ik kom zeker nog een keer langs!

IJsbrand, fantastisch om je weer aan boord te hebben gehad! Het is natuurlijk óók gewoon een beetje vakantie… Dus goed te horen dat je bij ons kon onthaasten. Volgende keer gaan we weer vissen (en dan wél iets vangen), surfen, urban exploreren en wie weet ook nog wat sleutelen.