Voorbereiding

Ter voorbereiding op onze reis hebben we meerdere grote en kleine klussen gedaan aan ons schip. Hieronder een lijst van wat we zoal vervingen of toevoegden voordat we losgooiden in Nederland.

Een stalen boot is loeisterk en kan er na dertig jaar net zo mooi uitzien alsof die nieuw van de werf komt. Maar dat betekent wel: goed bijhouden. Twee keer per jaar werken we alle roestplekjes bij en controleren we het teakdek op lekkende naden of proppen. We hebben de kajuitopbouw opnieuw in de lak gezet. Aan de binnenkant van de romp hebben we roestplekken bijgewerkt met hulp van vrienden. Vlak voor vertrek hebben we het onderwaterschip voorzien van nieuwe antifouling.

De originele mast die we hadden, bleek bij inspectie helaas beschadigd. Na heel wat uren zoeken viel ons oog op een tweedehands mast van een Victoire 1122. Deze was anderhalve meter langer. Na overleg met Dick Zaal en met berekeningen van Seldén, bleek dit geen probleem. Onze verzekering liet ons helaas in de steek, maar als troost zat er een giek bij de mast, een redelijk grootzeil met mooie gelagerde karren en een huik. We kochten de boot in eerste instantie met een rolgrootzeil in de giek. Hier konden we maar niet aan wennen, dus die hebben we verkocht. Tuigerij Bijl heeft de mast geplaatst, met nieuwe verstaging. Daarna hebben we nieuwe voorzeilen laten maken bij De Vries Sails uit Makkum en het lopend want grotendeels vervangen.

Aan het tuigage hebben we nog een aantal dingen toegevoegd . We hebben blokken gemonteerd voor de gennaker, één op de boeg en twee achterop. Bulletalie’s hebben we gemaakt om te voorkomen dat we zomaar een klapgijp kunnen krijgen. Een extra oog op de mast zorgt dat we beide spinnakerbomen kunnen gebruiken om de voorzeilen aan weerszijden uit te bomen.

De bakskistdeksels waren ingewaterd en rot, dus deze hebben we vernieuwd.

Het bestaande CQR-anker vonden we aan de kleine kant. Dit hebben we vervangen voor een tweedehands 25 kg Rocna anker. We hebben het boegbeslag laten verlengen door Boeg Nautic, zodat dit grotere anker niet tegen de romp aan kan komen. Ook hebben we de oude handankerlier, die volledig vast gecorrodeerd zat, vervangen voor een tweedehands elektrische ankerlier, een Lofrans Tigres van 1000 Watt. Hiervoor moesten we elektrakabels aanleggen en de kettingdoorvoer in het dek verplaatsen. De bestaande 50 meter ketting met 10mm schakels hebben we behouden.

In België hebben we een tweedehands Aries windvaan opgehaald en deze achterop gemonteerd. Hiervoor moesten we helaas onze mooie oude zwemtrap opofferen. Deze hebben we vervangen voor een kleinere telescopische die naast de windvaan past.

We hebben onze motor, de originele Perkins Prima M50, volledig na laten kijken door Jachtservice Leiden. De waterpomp lekte, maar dat kon met een nieuw asje gerepareerd worden. De motor is 30 jaar lang in onderhoud geweest bij Van Dijke Watersport en heeft altijd alle beurten gehad. Hij loopt als een zonnetje, dus dat houden we graag zo! Aan het bedieningspaneel leek wel wat te mankeren, want het akoestisch alarm deed het niet, maar na een ochtend puzzelen bleek dit een gecorrodeerd massa-draadje te zijn.

Aan de navigatie-instrumenten hebben we een AIS toegevoegd en de oude marifoon vervangen door een DSC marifoon. De oude plotter vervingen we door een robuuste, waterdichte tablet met Navionics. Benedendeks draaien we OpenCPN op een Raspberry Pi, evenals Qtvlm voor de routing en Xy-grib voor weerkaarten. Als back-up hebben we dan nog onze telefoons, laptops en papieren overzeilers. Op zee halen we weersinformatie binnen via een Iridium Go!.

Elektrisch hebben we de boel ook flink aangepakt. Oude, ongebruikte elektrakabels hebben we verwijderd, te dunne kabels verzwaard en extra hoofdzekeringen toegevoegd. Alle verlichting binnen hebben we verruild voor LED verlichting, net als het drie kleuren toplicht met ankerlicht bovenin de mast. Nieuwe 300Ah Victron gel-accu’s vervangen de oude 200Ah AGM-accu’s. Hiervoor was ook extra laadcapaciteit nodig. Dit hebben we opgelost door een extra lader bij te plaatsen. We hebben aan de zeereling aan weerszijden een 160Wp zonnepaneel opgehangen.

Met 1,97m paste Joost net niet lekker in bed. Na wat puzzelwerk bedachten we daar een oplossing voor. Aan het hoofdeinde van Joost zijn bed zat een wasbak. Deze hebben we verwijderd. Het bed konden we zo verlengen met hulp van een bevriende scheepstimmerman en een meubelmaker. De extra wasbak in de achterhut hebben we ook maar meteen verwijderd. Dat scheelt ruimte en mogelijke lekkage. En de hangkasten in beide hutten toverden we om tot kasten net legplanken. Als kers op de taart hebben we nieuwe matrassen laten maken, daar genieten we elke nacht opnieuw van!

Het drinkwatersysteem hebben we bijna volledig vernieuwd en opnieuw ingericht. Het bestaat uit een RVS watertank van 150 liter die in de kiel hangt, een boiler, een elektrische- en een voetpomp, een dubbele gootsteen in de kombuis en een wasbak in de natte cel. De oude waterslangen zaten vol algen dus deze hebben we vervangen. De voetpomp en elektrische pomp zijn nieuw. Het aanrechtblad en de kraan in de kombuis ook. De boiler van 25 liter hebben we volledig schoongemaakt en de thermostaat ervan vervangen. Tot slot hebben we nog een zoutwaterkraan geïnstalleerd.

Van het toilet hebben we de afvoerslang en anti-hevel-afsluiters vervangen. In de natte cel zat ook een ingelamineerde “douchebak”. Omdat we hier niet onder konden, en eronder wel wat roest zat, hebben we deze vloer eruit gesloopt en vervangen voor een houten vloer.

De kapotte diesel heteluchtkachel is bij aankoop vervangen voor een nieuwe, een Planar 44D. Voor de distributie van de warme lucht lagen slangen zigzaggend door de volledige boot. Dit nam veel ruimte in beslag en door de lengte was er ook veel warmteverlies. We hebben een paar luchtuitlaten verwijderd, de luchtslang recht getrokken en geïsoleerd.

Tot slot hebben we extra veiligheidsmiddelen aangeschaft bij Vrolijk Watersport. Een EPIRB, zodat we via de satelliet altijd een noodsignaal uit kunnen zenden, looplijnen zodat we onszelf aan de boot kunnen zekeren, nieuw noodvuurwerk en een nieuw reddingsvlot. Een joon hebben we via Marktplaats op de kop getikt.