“In het water hebben ze voorlopig geen plek, maar ze kunnen ons wel overmorgen al op de kant zetten”, lees ik hardop aan Joost voor. “Tjemig, dat is wel heel snel zeg. Iets meer tijd om te landen zou wel fijn zijn. Denk je dat we ook begin volgende week de kant op mogen?”, vraagt Joost. Ik begin driftig te typen en binnen no-time hebben we reactie: 3 december worden we gelift. Vanaf dan staat de Awa een tijdje op de kant voor hoognodig onderhoud.
Aan de slag
Vanaf de haven waar we ingeklaard zijn is het een kleine 15 NM rivier opwaarts naar Whangarei. Het is prachtig weer en we genieten van de laatste uurtjes op het water. Vlak na de brug ligt stuurboord uit Riverside Drive Marina. Onze thuishaven voor het komende halfjaar. Als we aan komen varen, staat de travellift al voor ons klaar. Voor we het goed en wel door hebben, is de Awa afgespoten en staat ze hoog en droog opgebokt. Na een kop koffie met de andere Nederlandse boten die hier neergestreken zijn, gaan de handen uit de mouwen. De Awa staat er wat gehavend bij. Met haar rood-, grijs-, zwart- en zilverkleurig gevlekte onderkant lijkt ze ons te smeken gauw aan de slag te gaan. De vraag is nog even: hoe pakken we dit aan?!
Eerder al vroegen we een offerte op voor het laten stralen van het onderwaterschip. De prijs die we daarvoor moesten betalen liet ons steil achterover slaan. Een nieuw grootzeil zouden we dan wel kunnen vergeten en ook dat is hard nodig. Er zit niets anders op dan de krabber ter hand te nemen en stukje bij beetje alle verf eraf te krabben. Joost offert zich op en klaart de klus grotendeels alleen. Met 5 december in aantocht lijkt de Sint zelfs een roetveeg Piet naar Nieuw Zeeland gestuurd te hebben… Gelukkig liggen er ook speculaasjes een amandelstaaf in de winkel om Piet, eh… Joost, op de been te houden. En als extra bonus mogen we onze intrek nemen op de boot van Stef en Manon, die twee maanden naar Nederland gaan. Na anderhalve week kan Joost geen krabber, slijptol of schuurmachine meer zien, maar is de boot zo kaal als we haar redelijkerwijs kunnen krijgen.














Autohandel
Het onstabiele weer geeft ons reden om tussendoor ook wat andere klussen te doen én te zoeken naar een auto en campertje. De auto is snel gevonden via een zeiler in een andere haven. Het campertje is wat lastiger. Gelukkig hebben we de tijd, want de camper kopen we namens Joost zijn ouders en Teun en Lotje. Die komen ons opzoeken vanaf respectievelijk februari en half maart. Het aanbod in Whangarei is dun gezaaid, wat ons een paar tripjes naar Auckland oplevert. Daar is de camperhandel in volle gang met de zomer in aantocht. We bekijken meerdere busjes, maar keren met lege handen terug naar Whangarei. Eerst maar eens verder met de kluslijst.















Doorvoeren
Behalve het behandelen van het onderwaterschip, willen we ook alle huiddoorvoeren en kogelkranen vervangen voor de Nieuw Zeelandse Trudesign producten. Bovendien hebben we hier en daar wat aan te passen en dus moeten er oude huiddoorvoeren verwijderd en nieuwe geplaatst. “Ik denk dat ik de gaten van de oude doorvoeren zelf wel kan voorbereiden en vast aan de binnenkant kan lassen. Dan hoeft de lasser op de werf ze alleen maar netjes af te lassen vanbuiten”, zegt Joost vol zelfvertrouwen. Ik twijfel nog een seconde, want het gaat om het onderwaterschip, maar geef hem dan gelijk: het scheelt ons geld en Joost heeft inmiddels voldoende laservaring opgedaan. Zo gezegd, zo gedaan en algauw kunnen we aan de slag met het opbouwen van het nieuwe verfsysteem. Vijf lagen primer en vier lagen antifouling verder en we hebben plots weer een trots uitziende boot!


















Nieuw kleurtje
“Tja, de romp boven water kan eigenlijk ook wel wat aandacht gebruiken”, zegt Joost terwijl hij van een afstandje naar het resultaat van het harde werken staat te kijken. “Hmmm”, knik ik bevestigend. We kijken elkaar aan: “Zullen we het gewoon doen?”, vraagt Joost met een twinkeling in zijn ogen. “Kom, we gaan nú naar de verfwinkel om een kleur uit te zoeken”, antwoord ik. Met de kleurstalen in onze handen discussiëren we wat over de nieuwe kleur: pastel groen, licht groen/grijs of toch wat meer blauw? We slapen er nog een nachtje over, zoeken nog wat referenties en bestellen dan de nieuwe kleur voor de Awa. Spannend!
De tijd lijkt voorbij te vliegen en de kluslijst lijkt juist alleen maar te groeien. We willen de boot in februari terug het water in hebben, zodat we met Joost zijn ouders ook een stukje kunnen varen. Het weer zit alleen totaal niet mee om de romp te schilderen, dus even overwegen we die klus voor ons uit te schuiven. Ietwat somber schuiven we aan bij de vrijdagmiddagborrel op de werf. Mo, één van de werfmedewerkers ziet ons, biedt ons twee biertjes aan en vraagt dan wat er loos is. We leggen uit wat ons dwarszit en hij begint een vlammende peptalk. Een uur later lopen we naar de boot en hebben het gevoel dat we de wereld weer aan kunnen. Volgende week beginnen we met het schuren van de romp. Joost last nog wat (oude) gaten dicht en dan gaan we schilderen. Het weer lijkt tegen die tijd op te klaren en we kunnen misschien zelfs weer te water tegen de tijd dat Joost zijn ouders in Auckland landen.












Bezoek
Dat laatste lukt niet helemaal, maar de verf zit er wel op! En bovendien lukt het een week voor hun aankomst een busje op de kop te tikken. Na een warm weerzien, trekken Joke en Lowik er vast op uit om het noorden van Nieuw Zeeland te verkennen met de camper. Wij maken intussen de laatste klussen af en willen de boot dan nog naar een ligplek in Kerikeri varen. Als we na een dikke week nog niet onderweg zijn, informeert Lowik voorzichtig of we de boot niet gewoon in Whangarei kunnen laten liggen. Bij nader inzien vinden we dat een héél goed idee. We leggen de boot op haar plek, bergen alle gereedschap zo goed en kwaad als het gaat op en zeggen de kluslijst tijdelijk vaarwel. Tijd om op pad te gaan!















Kluslijst
Voor iedereen die nieuwsgierig is wat we allemaal gedaan hebben, is hieronder onze kluslijst te vinden. Ook voor ons een handig geheugensteuntje, want we kunnen zelf vaak niet eens meer reproduceren wat we ook alweer allemaal hebben gedaan.
Romp
- Onderwaterschip kaal krabben en schuren
- Snelheid- en dieptemeter verwijderen
- Zes huiddoorvoeren verwijderen en dichtlassen
- Drie nieuwe huiddoorvoeren installeren
- Nieuwe diepte/snelheidsmeter installeren
- Roest loospijpen kuip controleren en dichtlassen
- Gaten oude zwemtrap in de spiegel dichtlassen
- Gat in RVS stootlijst en boeiing dichtlassen
- Bouten anodes vervangen
- Onderwaterschip in vijf lagen primer
- Vier lagen antifouling smeren
- Nieuwe anodes plaatsen
- Romp opschuren
- Romp in primer + plamuren
- Romp in vier lagen lak
- Nieuwe naamstickers maken en op de romp plakken
- Roestplekjes aan dek bijwerken
Tuigage
- Nieuw grootzeil bestellen en aanslaan
- Smeerreep derde rif vervangen
- Rolreefsysteem kotterfok repareren
- Top-geleider rolreefsyssteem genua vervangen
- Keerbloklagers rolreefsysteem vervangen
- Geleidelijntjes steps/ lazyjacks vervangen
- Genua- en grootzeilschoten + kraanlijn vernieuwen
Motor
- Servicebeurt, filters en olie vervangen
- Koelwaterpomp servicen
- Bedieningspaneel motor repareren
- Beluchter koelwatersysteem vervangen
- Schroefasgenerator verbeteren
- Vetkoorden schroefas vervangen
- Brandstofleiding dagtank vervangen
- Gaatje in dieselaanzuigslang tank gedicht
Riolering
- Gootsteen, riolering, aanrecht en zoutwaterkraan vervangen
- Oude vuilwaterpompen verwijderen
- Bilgeslang elektrische pomp aanpassen
- Kastje maken op plek oude handvuilwaterpomp
- Vloertje hangkast vernieuwen
Elektra en navigatie
- Extra zonnepaneel plaatsen
- Schermpje nieuwe diepte- en snelheidsmeter plaatsen
- USB-stopcontact kaartentafel vervangen
- Elektra accu’s voorin verbeteren + aftimmering aanpassen
- AIS op aparte schakelaar zetten
Overig
- Koelkast vervangen
- Kastsluitingen vervangen
- Handgrepen op kajuitdak vervangen
- Vetpomp roerlager vervangen
- Bilge uitsoppen
- Buiskap en bimini schoonmaken en impregneren
Holy moly wat een kluslijst!! Maar ze straalt weer als nooit tevoren! Beauty! Hopelijk hebben jullie ook van Nieuw Zeeland kunnen genieten naast al het harde werken 🙂
Thanks! Wacht maar tot de volgende flessenpost, dan zie je bewijs van al dat genieten van het Nieuw Zeelandse.
Impressive en heel herkenbaar! Fijne plek om aan je boot te werken. RDM. Maar het blijft bootwerk.
100%! Ze wisten overigens nog precies hoe jij je koffie dronk ’s ochtends.
Het was een heerlijk warm welkom. Wat een prachtig land om met een campertje rond te trekken. Dat hadden jullie perfect geregeld! En na al die klussen waren jullie ook wel toe aan vakantie!
😊